Interactief en educatief theater

De voorstelling begint met een korte inleiding of interview door de spelleider over het thema. Dit wordt vervolgens door acteurs en muzikanten verbeeld in één of meerdere korte scènes. Dan bevraagt de spelleider de toeschouwers over persoonlijke ervaringen en dilemma’s met betrekking tot het thema. Wie herkent dit? Wat leeft er nog meer? En zijn er ook nog hele andere ervaringen rondom het thema?interactief theater voor Stichting Johanniter - Kracht van Beleving

De kern van de ervaringen en verhalen wordt ter plekke omgezet in pakkend theater. Zo ontstaat, in samenwerking met het publiek, een levendige voorstelling, waarin mensen zichzelf herkennen, ervaringen met elkaar delen en het thema vanuit verschillende gezichtspunten wordt besproken.

De voorstelling is afwisselend met ontroerende, grappig en schrijnende elementen.

Toepassing

Een vooraf bepaald thema wordt inhoudelijk op een originele manier besproken in combinatie met publieksinteractie en improvisaties. Daardoor is In de hoofdrol goed te gebruiken voor een opleidingsdag of evenement over een bepaald thema. Maar ook bij feestelijke gelegenheden zoals jubilea is deze vorm van educatief theater goed in te zetten.

In de hoofdrol wordt uitgevoerd door ervaren trainingsacteurs en muzikanten onder leiding van Paulien Haakma. Paulien is trainer en coach en heeft een brede achtergrond als danseres, theatermaker en docent. Ze is gespecialiseerd in toegepaste vormen van theater, zoals terugspeeltheater en trainingsacteren.

In de hoofdrol combineert goed met standup-cartooning door Suus van den Akker.


In de hoofdrol - Educatief theater


Recensies & reacties

“Improvisatievoorstellingen leveren andere verhalen op dan geschreven voorstellingen. De scènes zijn minder gepolijst, simpelere geconstrueerd qua verhaal en personage, maar ze zijn zeer direct, spelen in op wat er in het publiek leeft, zijn vaak fantasievol en scheppen onverwachte werelden die bestaan bij de gratie van het moment. Dit zorgt o.m. voor een directere betrokkenheid van het publiek dan bij teksttheater het geval is. Dit wordt versterkt doordat het publiek direct door de spelers wordt aangesproken en vice versa.”
uit: Theater vanuit het niets, André Besseling

Ervaringen uit de praktijk, verbeeld in theater. Klik hier om te lezen hoe we dit in praktijk brachten voor een themabijeenkomst van het Expertisecentrum Mantelzorgondersteuning Amsterdam / Markant

Bekijk ook: Reacties en aanbevelingen