Wat zit er in jouw hoofd? Wat komt er uit?
Een briljante 'wetenschapper' komt in de klas vertellen over de werking van de hersenen. Ze heeft een zeer bijzondere hersenpan meegenomen. Een brein van een geniale uitvinder die wegens hyperactief gedrag van school gestuurd is. De presentatie lijkt goed voorbereid, de 'wetenschapper' heeft alles onder controle.
Of vertelt haar buitenkant toch iets anders dan haar binnenkant?
Welkom in mijn hoofd is een verbeeldend en verdiepend theaterprogramma- een voorstelling en workshop in de klas- waarin de groep een uniek kijkje krijgt in het hoofd van Thomas Edison en andere personages. Zoals Edison alles in twijfel trok, zullen de acteurs en leerlingen samen vragen stellen bij labels, vooroordelen en de verschillen in onze hersenen. Onderzoekend. Vanuit verwondering
De voorstelling loopt door in een op maat gemaakte workshop waarin leerlingen en docenten door creatieve oefeningen zichzelf en elkaar beter leren kennen. Iedereen mag iets laten zien van zijn of haar binnenkant op een manier die bij hen past. Op deze manier gaat de spanning er vanaf en ontstaat begrip en openheid. Zo komt er ruimte om na te denken over hoe met elkaar om te gaan.
Geschikt voor groep 7/8 van de basisschool en het eerste leerjaar van de middelbare school. Het programma duurt 90 tot 120 minuten.
Het theaterprogramma kan uitgevoerd worden als onderdeel van de lessenserie "Binnenstebuiten". We houden bij de keuze van de creatieve opdrachten, rekening met hetgeen de groep eventueel al gedaan heeft.
Welkom in mijn hoofd kan ook als een op zichzelf staande (culturele) activiteit worden uitgevoerd en geïntegreerd worden in andere programma's bijvoorbeeld
De voorstelling Welkom in mijn hoofd en de aansluitende opdrachten hebben het nodige losgemaakt bij leerlingen. De leerlingen stonden open voor het thema en durfden zich ook kwetsbaar op te stellen. In de uitwerkingsles is de werkvorm "labelen" in alle groepen gebruikt, en daarnaast nog 1 andere werkvorm naar keuze. Wij (als docenten) vinden theater met humor als middel om het onderwerp psychische diversiteit onder de aandacht te brengen een geweldige vorm. We vinden ook dat het onderwerp terecht aandacht verdient en zijn tevreden met de start die we hiermee hebben gemaakt.
Het verhaal zit goed in elkaar, met een goede opbouw. Er worden veel emoties afgegaan zoals angst en schaamte. Deze emoties worden gekoppeld aan herinneringen. Zo wordt duidelijk wat er dan in de hersenen gebeurd. De leerlingen leren veel over hersenen op een hele leuke manier. Het verhaal van Edison maakt duidelijk dat je óók succesvol kan zijn als je het minder goed doet op school (omdat je niet in het systeem past). Doordat het personage van de actrice zich kwetsbaar opstelt (op het moment dat er in haar hoofd gekeken wordt), ziet het publiek dat kwetsbaarheid tonen juist erg krachtig kan zijn!
Patricia Bos, Buro Puur
Belangrijk thema voor kinderen in groep 7 en 8. Leuk en speels gebracht!
Coach meester Peter, Master Steve Jobsschool, Sneek
Maartje heeft op de inspiratiemiddag van 'Samen Sterk zonder Stigma jeugd en onderwijs' op treffende wijze de werking en het mysterie van het menselijk brein uitgebeeld. De voorstelling is boeiend en educatief voor alle leeftijden. Een echte aanrader dus! - Wim Bielderman
Ik kwam de voorstelling tegen op facebook/social media, via Kracht van beleving. Het sprak mij aan omdat het mij mooi leek aan te sluiten bij onze methode voor sociale vaardigheden en sociaal emotionele ontwikkeling. Mijn collega en ik hebben deze voorstelling geboekt voor onze groepen 7 . Eerst hadden we een voorgesprek met de speler/bedenker van de voorstelling om aan te geven wat wij zochten en wat voor groepen we hebben.
De voorstelling sprak de leerlingen erg aan, er gebeurde van alles waardoor er genoeg vaart en afwisseling in zat. Ik vond het ook erg knap hoe de actrice met haar stem speelde en daardoor spanning en interesse/aandacht wist te wekken en te behouden bij de leerlingen.
Wij hadden 105 minuten gepland voor de voorstelling incl workshop, dit bleek in ons geval te weinig.
Een tip is dus om zeker 120 minuten plannen!
Petra Schmidt, leerkracht groep 7 en Intern begeleider - Zwetteschool, Sneek
Dat iedereen anders is en dat je gewoon mag zijn wie je bent! - leerling CGBN
Wat is normaal? niemand is normaal én iedereen is normaal!- gezamenlijke conclusie van enkele leerlingen tijdens nagesprek
Ik vond het leuk dat het 2 verhalen door elkaar waren. En ik heb ook echt wat geleerd, op een leuke manier (zonder dat het een les was). Wat ik heb geleerd? Dat als je veel negatieve gedachten over jezelf hebt, dat gedeelte van je hersenen steeds groter en sterker wordt zoals een spier. En dat geldt ook voor positieve gedachten. Ik heb natuurlijk geleerd over die uitvinder. En vooral dat mensen op verschillende manieren kunnen denken en daar hoef je je niet voor te schamen . Dat je mag zijn wie je bent! - Gwendolyn (11)
Ik vond het echt heel interessant. Toen ze haar jas aantrok en die tas opendeed, kreeg ik wel even kippenvel, ik dacht dat het echt was. Het waren gelukkig nephersens - Rinke (12)
Ik heb dat ook soms. Dan denk en doe ik niks - leerling met ass