Wat zit er in je hoofd? Wat komt eruit? Hoe ga je daar mee om? Hoe gaan anderen daarmee om? Hoe gaan wij daar met elkaar mee om?

Welkom in mijn hoofd

Een briljante ‘wetenschapper’ komt in de klas vertellen over de werking van de hersenen. Ze heeft een zeer bijzondere hersenpan meegenomen. Een brein van een geniale uitvinder die wegens hyperactief gedrag van school gestuurd is. De presentatie lijkt goed voorbereid, de bioloog heeft alles onder controle.

Of vertelt haar buitenkant toch iets anders dan haar binnenkant?

Voorstelling en workshop

Welkom in mijn hoofd is een verbeeldend en verdiepend theaterprogramma- een voorstelling en workshop in de klas- waarin de groep een uniek kijkje krijgt in het hoofd van Thomas Edison en andere personages. Zoals Edison alles in twijfel trok, zullen de acteurs en leerlingen samen vragen stellen bij labels, vooroordelen en de verschillen in onze hersenen. Onderzoekend. Vanuit verwondering

De voorstelling loopt door in een op maat gemaakte workshop waarin leerlingen en docenten door creatieve oefeningen zichzelf en elkaar beter leren kennen. Iedereen mag iets laten zien van zijn of haar binnenkant op een manier die bij hen past. Op deze manier gaat de spanning er vanaf en  ontstaat begrip en openheid.  Zo komt er ruimte om na te denken over hoe met elkaar om te gaan.


Toepassing

Geschikt voor groep 7/8 van de basisschool en het eerste leerjaar van de middelbare school.  Het programma duurt 90 tot 120 minuten.

Het theaterprogramma kan uitgevoerd worden als onderdeel van de lessenserie Binnenstebuiten.  We houden bij de keuze van de creatieve opdrachten, rekening met hetgeen de groep eventueel al gedaan heeft.

Welkom in mijn hoofd kan ook als een op zichzelf staande (culturele) activiteit worden uitgevoerd en geïntegreerd worden in andere programma’s bijvoorbeeld

  • om aandacht te besteden aan persoonsvorming of sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen;
  • als onderdeel van burgerschapsvorming naast religieuze en seksuele diversiteit;
  • in het kader van Weer samen naar school- beleid;
  • in het kader van welbevinden leerlingen (Gezonde school)

Groepsgrootte

  1. Voorstelling plus workshop: max. 40 leerlingen ( workshop met creatieve opdrachten in 2 groepen van max. 20 leerlingen)
  2. Voorstelling met plenaire verwerking: max. 75 leerlingen (nabespreking met creatieve opdrachten in de ruimte waar voorstelling gespeeld is)
  3. Voorstelling zonder verwerking: max. 100 leerlingen op school of 150 leerlingen in een theaterzaal (de docenten ontvangen een lesbrief met een verwerkingsopdracht om met de eigen klas uit te voeren)
  4. Voorstelling voor ouders met nabespreking

Leerdoelen

      1. De leerlingen ontdekken hoe ze vorm kunnen geven aan hun gedachten en gevoelens middels creatieve vormen en expressiviteit 
      2. De leerlingen leren aannames en vooroordelen te herkennen en te bevragen
      3. De leerlingen oefenen met het inleven in anderen

Welkom in mijn hoofd  kan betaald worden via de Cultuurkaart of het cultuurvoucher MOCCA Amsterdam. Boekingen lopen via onze partner Theater in School.


Psychische diversiteit op school

Het theaterprogramma is een co-creatie van Kracht van Beleving en Samen Sterk zonder Stigma en is onderdeel van het project Jeugd en Onderwijs. Samen Sterk zonder Stigma werkt aan een samenleving waarin psychische diversiteit bespreekbaar is. 

Schaamte en vooroordelen rond psychische aandoeningen ontstaan al op jonge leeftijd. Het doel van het project Jeugd en Onderwijs is dat leerlingen meer begrip voor elkaar krijgen door meer te weten over elkaars binnenkanten. Dat leerlingen zich veilig voelen, het hardop zeggen als ze een dag niet lekker in hun vel zitten en een klasgenoot, mentor of hun docent om hulp durven vragen. Of dat ze zich er niet voor schamen dat ze therapie volgen.


Aanbevelingen


De voorstelling Welkom in mijn hoofd en de aansluitende opdrachten hebben het nodige losgemaakt bij leerlingen. De leerlingen stonden open voor het thema en durfden zich ook kwetsbaar op te stellen. In de uitwerkingsles is de werkvorm “labelen” in alle groepen gebruikt, en daarnaast nog 1 andere werkvorm naar keuze. Wij (als docenten) vinden theater met humor als middel om het onderwerp psychische diversiteit onder de aandacht te brengen een geweldige vorm. We vinden ook dat het onderwerp terecht aandacht verdient en zijn tevreden met de start die we hiermee hebben gemaakt. 

Christelijk Gymnasium Beyers Naudé, Leeuwarden

Je kunt ook succesvol zijn als je het minder goed doet op school!

Het verhaal zit goed in elkaar, met een goede opbouw. Er worden veel emoties afgegaan zoals angst en schaamte. Deze emoties worden gekoppeld aan herinneringen. Zo wordt duidelijk wat er dan in de hersenen gebeurd.  De leerlingen leren veel over hersenen op een hele leuke manier. Het verhaal van Edison maakt duidelijk dat je óók  succesvol kan zijn als je het minder goed doet op school (omdat je niet in het systeem past). Doordat het personage van de actrice zich kwetsbaar opstelt (op het moment dat er in haar hoofd gekeken wordt), ziet het publiek dat kwetsbaarheid tonen juist erg krachtig kan zijn!
Patricia Bos, Buro Puur


Maartje speelt met humor waardoor het op een luchtige wijze toch echt ergens over kan gaan.

Een toegankelijke voorstelling voor een jong publiek om volwassen thema’s – die zeker ook al bij hen kunnen spelen – onder de aandacht te brengen. Maartje Wikkerink speelt met humor en een serieuze ondertoon waardoor het op een luchtige wijze toch echt ergens over kan gaan. En thema’s zoals ‘onzekerheid’ en ‘prikkelverwerking’ zijn niet overbodig om bespreekbaar te maken.
Weetjes afgewisseld met je afvragen hoe iets werkt en het publiek wordt er echt in meegenomen.
Een voorstelling met een noodzaak met overtuiging gebracht. Een meerwaarde voor kinderen  in schoolverband en zeker ook daarbuiten.
Anne Dronkers, docent

Belangrijk thema voor kinderen in groep 7 en 8. Leuk en speels gebracht!

Coach meester Peter, Master Steve Jobsschool, Sneek


Maartje heeft op de inspiratiemiddag van ‘Samen Sterk zonder Stigma jeugd en onderwijs’ op treffende wijze de werking en het mysterie van het menselijk brein uitgebeeld. De voorstelling is boeiend en educatief voor alle leeftijden. Een echte aanrader dus! –  Wim Bielderman


Ik kwam de voorstelling tegen op facebook/social media, via Kracht van beleving. Het sprak mij aan omdat het mij mooi leek aan te sluiten bij onze methode voor sociale vaardigheden en sociaal emotionele ontwikkeling.  Mijn collega en ik hebben deze voorstelling geboekt voor onze groepen 7 . Eerst hadden we een voorgesprek met de speler/bedenker van de voorstelling om aan te geven wat wij zochten en wat voor groepen we hebben.

De voorstelling sprak de leerlingen erg aan, er gebeurde van alles waardoor er genoeg vaart en afwisseling in zat. Ik vond het ook erg knap hoe de actrice met haar stem speelde en daardoor spanning en interesse/aandacht wist te wekken en te behouden bij de leerlingen. 

Wij hadden 105 minuten gepland voor de voorstelling incl workshop, dit bleek in ons geval te weinig.

 Een tip is dus om zeker 120 minuten plannen! 

Petra Schmidt, leerkracht groep 7 en Intern begeleider – Zwetteschool, Sneek

 


Reacties van leerlingen:

Dat iedereen anders is en dat je gewoon mag zijn wie je bent! –  leerling CGBN

Wat is normaal?  niemand is normaal én iedereen is normaal!-  gezamenlijke conclusie van enkele leerlingen tijdens nagesprek 

Ik vond het leuk dat het 2 verhalen door elkaar waren. En ik heb ook echt wat geleerd, op een leuke manier (zonder dat het een les was). Wat ik heb geleerd? Dat als je veel negatieve gedachten over jezelf hebt, dat gedeelte van je hersenen steeds groter en sterker wordt zoals een spier. En dat geldt ook voor positieve gedachten. Ik heb natuurlijk geleerd over die uitvinder. En vooral dat mensen op verschillende manieren kunnen denken en daar hoef je je niet voor te schamen . Dat je mag zijn wie je bent!  – Gwendolyn (11)

Ik vond het echt heel interessant. Toen ze haar jas aantrok en die tas opendeed, kreeg ik wel even kippenvel, ik dacht dat het echt was. Het waren gelukkig nephersens – Rinke (12)

Ik heb dat ook soms. Dan denk en doe ik niks – leerling met ass