Seksueel misbruik bespreekbaar maken

Wees moedig is een indringende, fysieke voorstelling die oorspronkelijk gemaakt is door Paulien Haakma en Ferdinand Borger om seksueel misbruik binnen kerkelijke gemeenschappen, bespreekbaar te maken.

Op verzoek van de gemeente Rotterdam, ontwikkelden wij een aangepaste variant over seksueel misbruik binnen families.  Op verzoek kunnen ook andere varianten ontwikkeld worden.

Lichaamstaal

“Door voor de zeer  indringende scène geen woorden te gebruiken maar gebruik te maken van lichaamstaal komt het bij het publiek binnen.   Dit onderwerp heeft geen taal nodig, als de pijn, angst, boosheid enz via lichaamstaal weergegeven wordt, is het voelbaar hoe kwetsbaar en weerloos slachtoffers zijn, gevangen in hun zelf ende omgeving. Menigeen uit het publiek heeft bij de stille scene geworsteld met zijn of haar gevoelens, ook bij mensen die niet bekent waren met misbruik heeft het wat in beweging gebracht .”


De voorstelling “Wees moedig” heb ik meerdere keren gezien.
De eerste keer werd ik hiervoor uitgenodigd, toen ik nog bij slachtofferhulp Nederland werkte. En door dit werk in contact kwam met slachtoffers van seksueel misbruik.
Ik was erg onder de indruk van “Wees moedig”. De actrice kon wel een ervaringsdeskundige zijn! Zo kwam het bij mij binnen. Dat het enigszins wordt aangepast is voor aanvullende doelgroepen, is ook niet verkeerd. Omdat het overal voor komt en niet alleen binnen de kerk!
Ik hoop dat ze het dan weer vaker kunnen brengen, omdat het zo belangrijk is dat er meer aandacht komt voor slachtoffers van seksueel geweld. En “Wees moedig” kan hier zeker toe bijdragen. Daarna heb ik het twee keer mee georganiseerd in de NOP. Van die tweede keer heeft Omroep Flevoland een nieuwsitem gemaakt.
Kortom: van harte aanbevolen! –  R. M.


Ervaren hoe moeilijk slachtoffers het hebben en hoe moeilijk het is om met je verhaal naar buiten te komen en dan ook nog gelooft te worden….
Er was ruimte voor het publiek om de gevoelens tijdens het spel te ervaren door de afstand die was gecreëerd tussen de zitplaatsen.
Een zucht, stille traan, wegslikken van emotie was niet direct merkbaar voor de omgeving. Na afloop van de voorstelling bedankte de speler iedereen persoonlijk voor het kijken, dit was ook het moment dat een ieder zich weer kon hervinden als overgang naar de orde van de dag. Die ruimte is na zo’n indringende voorstelling ook nodig, voordat je je buur-vrouw/man weer kan aankijken. Het is een waardevolle voorstelling die niet verloren mag gaan. Ik heb de voorstelling 3 x gezien, maar iedere keer was het weer bijzondere ervaring zo knap als deze twee mensen dit neerzetten. Belangrijk bij misbruik is het signaleren van een (mogelijke) misbruik situatie, ruimte geven om er over te praten, het serieus nemen van slachtoffers en misbruik erkennen. Deze voorstelling gaf aan welke worsteling slachtoffers hebben en hoe moeilijk het voor de buitenwereld is om aan deze punten gehoor te kunnen geven, door onwetendheid, ontkenning van misbruik of het niet kunnen omgaan met deze problematiek. – E. F.


Mensen op allerlei niveaus raken

We hebben diverse keren Wees moedig gebruikt en altijd met een goed resultaat. Wij houden ons al 28 jaar bezig met de begeleiding van slachtoffers van seksueel misbruik en zoeken altijd naar een manier om woorden te geven aan iets wat vaak onzegbaar is. Dit geldt voor slachtoffers maar zeker ook voor de omgeving. Met een stuk als Wees moedig kan je op allerlei niveaus mensen raken. In Wees moedig zit taal, theater, ritueel, beweging en beelden.  Ook de context van de viering, de manier waarop de stoelen staan,  het meedoen van de mensen in de viering kan diep raken. Paulien en Ferdinand spelen een rol maar hebben zich goed genoeg ingeleefd om ‘echt’ over te komen, iets wat zeker voor slachtoffers van belang is. Het stuk bood ons,  in een kerkelijke setting, de mogelijkheid om  in gesprek te gaan over de dilemma’s rond seksueel misbruik, wel of niet vertellen, wat zeg je dan, welke taal, wie geloven ze, kies je partij en hoe dan, wat doet misbruik met je, hoe zit het met je geloof etc. Onze ervaring is dat zowel slachtoffers als de ‘omgeving’ in het stuk aanknopingspunten vonden om te vertellen, te vragen en uit te wisselen. Het stuk is wat dat betreft een goede opstap. Paulien en Ferdinand zijn ook goed in staat zelf in gesprek te gaan na de voorstelling.
Veel positieve geluiden dus, wat ons betreft en zeker interessant om het format toe te passen op een ander publiek. Zeker doen zou ik zeggen!
Succes ermee,
Met een hartelijke groet,
G. v. d. L., stichting VPSG, advies en ondersteuning bij seksueel geweld, godsdienst en zingeving


 

Door het subtiele spel van de beide spelers kwam de boodschap goed over. Door voor de zeer  indringende scène geen woorden te gebruiken maar gebruik te maken van lichaamstaal komt het bij het publiek binnen. Dit onderwerp heeft geen taal nodig, als de pijn, angst, boosheid enz via lichaamstaal weergegeven wordt, is het voelbaar hoe kwetsbaar en weerloos slachtoffers zijn, gevangen in hun zelf en de omgeving. Menigeen uit het publiek heeft bij de stille scene geworsteld met zijn of haar gevoelens, ook bij mensen die niet bekent waren met misbruik heeft het wat in beweging gebracht