Theater op school

Theater op school is een welkome afwisseling in de lesstof maar het kan zoveel meer voordelen bieden. Theater doet een beroep op het verbeeldend vermogen van kinderen en kan hen helpen om beter te leren kijken, luisteren, begrijpen, nuanceren en reflecteren. Onze voorstellingen gaan over mensen en hun binnenwereld, over diversiteit. Dit wordt niet uitgelegd maar voelbaar gemaakt.  Zo dragen we bij aan het vergroten van het empathische vermogen van kinderen. Daarbij is het samen beleven van de voorstelling een gedeelde ervaring die leidt openheid en meer begrip. Onze voorstellingen inspireren en dagen leerlingen uit om na te denken.

Alle voorstellingen worden aangeboden met verwerking/nagesprek onder leiding van de acteurs en kunnen betaald worden via de CJP Cultuurkaart.

Corona

Onze acteurs volgen de meest recente richtlijnen van het RIVM en eventueel aanvullende richtlijnen van de scholen. Is het toch niet wenselijk om de voorstelling uit te voeren? dan verplaatsen we deze kosteloos naar een latere datum.  Liever geen buitenstaanders in de school? Kies dan de live-stream voorstelling Uit het hoofd.


Uit het hoofd

Live-streamvoorstelling waarbij “Hersenwetenschapper” Simone via het digibord in de klas komt. Simone onderzoekt de werking van het brein op je gevoel en gedrag. Ze neemt een kijkje in haar eigen hoofd en laat de leerlingen nadenken over hun binnenkant met leuke opdrachten. We zenden uit via YouTube live en de interactie verloopt via chatfunctie. Eenvoudig te organiseren, leuk, leerzaam en coronaproof.

De voorstelling wordt in overleg met de leerkracht afgestemd op het niveau van de leerlingen en de actualiteit in de klas.

Doelgroep: groep 6 t/m 8 basisschool

Thema’s: -mentale/psychische diversiteit  – persoonsvorming  – sociaal emotionele ontwikkeling – brein.

verder lezen


Welkom in mijn hoofd

Een theatervoorstelling en workshop over psychische diversiteit waarbij de groep een uniek kijkje krijgt in het hoofd van Thomas Edison en andere personages. Zoals Edison alles in twijfel trok, zullen de acteurs en leerlingen samen vragen stellen bij labels, vooroordelen, stigma’s en de verschillen in onze hersenen. Onderzoekend. Vanuit verwondering.

Doelgroep: groep 7/8 basisschool, eerste leerjaar voortgezet onderwijs.

Er is ook een variant van Welkom in mijn hoofd voor onderwijspersoneel en ouders.

Thema’s: – psychische diversiteit – burgerschap – persoonsvorming – passend onderwijs – sociaal emotionele ontwikkeling – groepsdynamiek – brein.

Verder lezen 


Stillen

Een beeldende voorstelling met getekende figuren over de impact van een eetstoornis. Herstel is een belangrijk element in het verhaal en de voorstelling heeft een hoopvol karakter. Lesmateriaal met creatieve opdrachten beschikbaar. Daarnaast is de voorstelling verfilmd en beschikbaar voor scholen als download en dvd.

Doelgroep: Voortgezet onderwijs, MBO, HBO

Thema’s: -eetstoornissen – verslaving- sociaal emotionele ontwikkeling – persoonsvorming

Verder lezen


Rimpelsteeltje

Over een stoere kleindochter en een lieve oma die steeds meer vergeet.

“Hier woont mijn oma. Ik wil jullie aan haar voorstellen. Omdat ze stokoud is. Stokoude mensen zie je bijna nooit. Terwijl… op een dag wil iedereen toch stokoud worden?”

Doelgroep:  6+

Thema’s: -dementie – ouderdom

verder lezen


Hoger onderwijs

We bieden een breed aanbod educatieve voorstellingen over zorggerelateerde en psychosociale thema’s voor (jong-)volwassenen. Deze zijn zeer geschikt voor de bovenbouw van het MBO, HBO en WO. Onze voorstellingen zijn professioneel gemaakt met een hoge mate van persoonlijke betrokkenheid. De makers hebben persoonlijk ervaring met het thema van de voorstelling (eigen ervaring of omgeving) of hebben ervaringsdeskundigen bij het maakproces betrokken.

Overzicht per thema